ΡΑΔΙΟ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ…99 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

0

Πολλές φορές προαναγγέλθηκε ο θάνατός του, ιδιαίτερα από τότε που βγήκε η τηλεόραση. Άλλες τόσες όμως επέζησε διαψεύδοντας τις Κασσάνδρες. Σήμερα, ζει και βασιλεύει και τον κόσμο κυριεύει. Βρίσκεται παντού, μέσα και έξω από το σπίτι. Έχει πιστούς φίλους που επιμένουν ότι τίποτα στον κόσμο δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη μαγεία του ήχου του ραδιοφώνου.

Σήμερα ο ανταγωνιστής του ραδιοφώνου δεν είναι πλέον η τηλεόραση, αλλά το διαδίκτυο. Πολλοί προτιμούν να ακούν μουσική μέσω ίντερνετ. Έτσι, το μονοπώλιο επιλογής μουσικών κομματιών έχει ξεφύγει από τους ραδιοφωνικούς παραγωγούς. Τι θα μπορούσαν να κάνουν οι σταθμοί για να μην χάσουν τη σημασία τους στον αιώνα της ψηφιακής τεχνολογίας;

Οι φανατικοτεροι ακροατές στον πλανήτη είναι οι Γερμανοί
3 στους 4 Γερμανούς ακούν καθημερινά ραδιόφωνο, 252 λεπτά ημερησίως. Πρόκειται για ποσοστό που μένει σταθερό εδώ και πολλά χρόνια. Μόνο η τηλεόραση με ποσοστό προτίμησης στο 80% είναι πιο αγαπητή. Άρα, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας; Όχι, ακριβώς. Ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό, δηλαδή 81% συγκεντρώνει το ραδιόφωνο στις ηλικίες από 50 ως 69 χρονών. Στην ηλικιακή ομάδα από 14 ως 29 χρονών το σχετικό ποσοστό έπεσε κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες τα τελευταία δέκα χρόνια.

Άρα χρειάζεται εκσυγχρονισμός. Πολλά ραδιόφωνα προσπαθούν να προσελκύσουν νέες ακροατές με παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προσφέροντάς εφαρμογές για το κινητό. Εάν αυτό επαρκεί, θα το δείξει το μέλλον.

Πάντως για να αυξηθεί η δημοτικότητα του συγκεκριμένου μέσου δύο παράγοντες είναι αποφασιστικής σημασίας,  ο προσωπικός λόγος του εκφωνητή και ο τοπικός χαρακτήρας των πληροφοριών που μεταδίδει.

Παλτό ή καμπαρντίνα; Τυρόπιτα ή μελομακάρονο;
Τέτοιες πληροφορίες δεν μπορούν να προσφέρουν πάροχοι ραδιοφώνου μέσω streaming, αν και η Apple το προσπαθεί. Έχει ενσωματώσει ένα ραδιόφωνο στις υπηρεσίες streaming, με παρουσιαστές που επί 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, και ανεξάρτητα από το πού βρίσκεται ο ακροατής, προσφέρουν ένα καταπληκτικό πρόγραμμα. Αλλά αυτή η παγκοσμιοποιημένη προσφορά έρχεται σε αντίθεση με την επιταγή για παροχή τοπικών ειδήσεων, γι αυτό και η προσπάθεια δεν έχει προοπτική επιτυχίας. Ένα ισχυρό πλεονέκτημα του ραδιοφώνου είναι η χρήση του παράλληλα με ο,τιδήποτε άλλο. Ο ακροατής δεν χρειάζεται να κάνει τίποτα άλλο από το να ακούει.

Γιατί τα πολυθεματικά ραδιόφωνα κρατάνε την μεγαλύτερη μάζα ακροατών 
Το μυστικό κρύβεται στη εξατομίκευση του μέσου, στο πεδίο του προγράμματος και της διαφήμισης. Σε όποιον δεν αρέσουν μόνο τα αθλητικά, μπορεί να επιλέξει άλλο πρόγραμμα. Σε όποιον δεν αρέσει μόνο το πρόγραμμα λόγου, με το πάτημα ενός κουμπιού μπορεί να ακούει μόνο ρεπορτάζ και ειδήσεις ή μόνο μουσική. Το ίδιο ισχύει και με τις διαφημίσεις. Επομένως το Ράδιο α λα καρτ περιορίζει την ακρόαση του ακροατή σε κάτι συγκεκριμένο γεγονός που τον κουράζει μετά από κάποια ώρα και θέλει αλλαγή. Και εδώ είναι που τα σωστά στημένα πολυθεματικά ραδιόφωνα με σωστή ισορροπία και αξιοποιώντας τις τεχνολογικές εξελίξεις ικανοποιούν περισσότερο τον ακροατή καθότι τον καλύπτουν με ποικίλα ενδιαφέροντα και ανάγκες. Και αυτή θα είναι και η πρόκληση της επόμενης δεκαετίας.

Η διασκέδαση του να ακούς μουσική μόνο μέσα από ένα μηχάνημα, είναι κάπως ψυχρή.
Το να είσαι μέρος και να μπορείς να επικοινωνείς μέ ένα ραδιόφωνο είναι το πιο σημαντικό πράγμα στην μουσική και όταν σου δίνεται με αυτό τον τρόπο, απλά προσθέτει περισσότερη χαρά στη ζωή, γιατί αναμένεις τι θα ακούσεις μετά από τα τόσα που έχουν να σου πούν. Δυστηχώς σήμερα στα μουσικά ραδιόφωνα σχεδόν σε όλο το κόσμο με μερικές ρομαντικές εκαιρέσεις κυριαρχούν οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρίες για δεκαετίες. Τα playlist είναι ένα ισχυρό μέρος της αντοχής τους. Οι μεγάλες εταιρίες έμμεσα πληρώνουν τους ραδιοφωνικούς σταθμούς να παίξουν την μουσική που θέλουν να πουλήσουν και αυτό είναι καταστροφή για την καλή μουσική. Το ίντερνετ επέτρεψε στην πολύ καλή μουσική να βγει προς τα έξω και να μπορούν πλέον να την ακούν όλοι. Και ευτυχώς υπάρχουν ραδιόφωνα που την επιλέγουν και την μεταδίδουν. Το εμπορικό ραδιόφωνο πάντοτε έδειχνε μια έλλειψη σεβασμού απέναντι στους μουσικούς και τους ακροατές. Αυτός είναι και ο σημαντικότερος λόγος όπου το ραομαντικό ραδιόφωνο με πραγματικούς παραγωγούς, με γνώσεις, παιδία και καλή φωνή είναι περιζήτητοι σήμερα, σε μια αγορά όπου οι περισσότεροι εκφωνητές καταλήγουν να είναι όσοι διαθέτουν λογαριαμούς με 1000δες followers στα social media. Μία μόδα που άρχισε πρίν από 5 χρόνια και άρχισε σταδιακά να φθίρεται.

Share.

About Author

Leave A Reply